چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - April 21 2021
کد خبر: ۱۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام باید به صورت مشروط مورد قبول نمایندگان قرار گیرد، گفت: امروز جای رد برجام در مجلس نیست.
علیرضا زاکانی روز شنبه در نشست خبری به تشریح روند بررسی برجام در کمیسیون ویژه پرداخت و اظهار داشت: تاکنون گزارشی درباره خسارت های وارده و عدد و رقم دقیق آن به کمیسیون مانند بقیه سوالاتی که داشته ایم نرسیده است.
وی گفت: این سوالات بر این اساس بود که پنج قرارداد درباره مذاکرات هسته ای وجود دارد شامل برجام، قطعنامه، برنامه دراز مدت که گفته اند هنوز تدوین نشده، نقشه راه بین ایران و آژانس و همچنین توافقی که بین سازمان انرژی اتمی و آقای مونیز صورت گرفته که تا حدودی درباره آن صحبت شده اما هنوز گزارش کامل آن به کمیسیون داده نشده است.
زاکانی در ابتدای نشست درباره چگونگی تشکیل کمیسیون برجام و روند بررسی این سند در این کمیسیون گفت: کمیسیون برجام با همراهی 14 نفر دیگر از نمایندگان تشکیل شد و آنها سعی کردند تا براساس قانون فرمایشات رهبر معظم انقلاب و آرمان های امام سند برجام را بررسی کنند و در این ایام تلاش شد تا با دقت متن برجام بررسی و مسیری طی شود که گزارش مستند و بی طرفانه ای به هیات رییسه ارائه شود.
وی ادامه داد: این ایام بررسی برجام که مصادف بود با تعطیلات مجلس بیشترین تلاش را اعضای کمیسیون داشتند و کار ما کار مکمل تیم مذاکره کننده بود و برخی از روزها حتی تا 11 ساعت جلسه داشتیم ؛ 11 ساعتی که همراه با چالش ها و پرسش های فراوان بود و کاری انجام شد که می تواند الگو برای سایر عرصه های کار و تلاش مجلس قرار گیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: سعی شد که کار از چارچوب های قانونی فراتر نرود و متن برجام و قطعنامه و فرمایشات رهبر معظم انقلاب را بررسی کنیم و سعی کردیم که با عقل جمعی تصمیم بگیریم و با رای و نظر اکثریت کار را پیش ببریم.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: اگر جایی ابهام داشتیم، به دنبال مبنا قرار دادن دلایل تیم مذاکره کننده بودیم نه نظرات بیگانگان و حتی در زمان دعوت آمانو می خواستیم که خواسته های بحق خود را به وی بگوییم و رفتار ناشایست گذشته آژانس را به آنان متذکر شویم. و بیشتر سعی بر این بود که از عقل جمعی استفاده کنیم و با رای و نظر اکثریت کار را پیش ببریم.
وی با بیان اینکه اولین درخواستشان برای دیدار با لاریجانی بوده است تصریح کرد: در هیات رییسه کمیسیون مصوب شد که از تیم مذاکره کننده قبلی از جمله جلیلی و همکارانش دعوت کنیم. به این دلیل که 6 سال مذاکرات در دست آنان بود و دلیل دیگر نیز گزارش 12 ساعته ای بود که وی به شورای عالی امنیت ملی ارائه کرد. نه به خاطر اینکه آن را تکرار کنیم بلکه می خواستیم در جریان گزارش وی باشیم.
وی با اشاره به دعوت از نیروهای اطلاعاتی، انتظامی، مسوول دفتر رییس جمهوری که کارویژه اقتصادی را دنبال می کنند و همچنین کارشناسان و اساتید دانشگاه ها در کمیسیون گفت که حدود چهار ساعت با آنها نشستی برگزار شد.
زاکانی این اساتید را کارشناسان رشته حقوق بین المللی و عمومی اعلام کرد و گفت: چون این افراد با دقت انتخاب شده بودند با دقت نیز نظرات کارشناسی دادند.
وی از تمامی میهمانان حاضر شده در کمیسیون ویژه بررسی برجام در طول برگزاری جلسات تشکر کرد و گفت: از ابتدا با فرصت محدودی که داشتیم سعی کردیم به صورت روشمند از این افراد دعوت کنیم. بنابر این، اولین گام، تعیین روش کار کمیسیون بود و گام دوم نیز تصویب سند رسانه ای بود. سپس با حضور تمامی اعضا آیین نامه داخلی کمیسیون را تدوین کردیم زیرا پیش بینی می کردیم که در نیمه راه با نقاط چالش برانگیزی در کمیسیون مواجه شویم.
وی خاطرنشان کرد: مسیر ما مبتنی بر روشمندی بود و در 21 شهریور توسط رییس مجلس اضطراری به من اعلام شد که زودتر گزارش کمیسیون ارائه شود. 
رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: در روزی که نمایندگان برای بازدید آب سنگین اراک سفر کردند، من همراه آنها نرفتم و زمان بندی جدیدی را استخراج کردیم تا بتوانیم در این زمانبندی گزارش نهایی را ارائه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: پس از آن، سه راه حل در کمیسیون ارائه شد و نظر قاطبه نمایندگان بر این بود که راه جمع بین دوم و سوم که منطبق بر آیین نامه بود مورد استفاده قرار گیرد و آن، این بود که پس از ارائه گزارش کمیته ها، نظر اعضا مطرح و موافق و مخالف صحبت کنند و سپس رای گیری شود لذا تمامی کارها بر عقل جمعی قرار گرفت نه سلیقه ای. 
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: از ویژگی های کار در کمیسیون ویژه بررسی برجام این بود که فقط به استماع صحبت ها بسنده نکردیم چون ممکن بود سخنان و سوالات از هیجانات تاثیرپذیرفته باشند بنابر این سوالاتی طرح شد که به صورت مکتوب 45 سوال برای وزارت خارجه و 20 سوال هم به سازمان انرژی اتمی ارجاع شد که سازمان انرژی اتمی تمام پاسخ ها را داد ولی وزارت خارجه سوالات ما را بی پاسخ گذاشت.
وی اظهار داشت: 42 نامه نگاری داشتیم که بسیاری از موارد مطرح شده آن به کمیسیون پاسخ داده شد و من نیز به رییس مجلس گفتم چون پاسخ بعضی سوالات در زمان مقرر نرسیده است پس زودتر از زمان بندی تعیین شده نمی توانیم گزارش را ارائه دهیم.
وی درباره قرائت گزارش نهایی کمیسیون برجام در یکشنبه هفته گذشته نیز اظهار داشت: چهارشنبه دو هفته قبل، کمیسیون از اکثریت افتاد چون 9 نفر بیشتر حضور نداشتند و نقطه نظراتی داشتند و این نقطه نظرات را مطرح کردند. پنج شنبه و جمعه نیز به نمایندگان اعلام کردیم که صبح شنبه متن پیش نویس گزارش نهایی آماده است.
وی تصریح کرد: ما در آیین نامه خودمان پیش بینی ساختار و دبیرخانه ای را کرده بودیم چون باید ظرف یک ماه تا 40 روز گزارش نهایی آماده می شد لذا در ماده 6 این آیین نامه داخلی آمده بود که دبیرخانه زیر نظر رییس کمیسیون ارائه شود.
زاکانی با بیان اینکه به موازات کار جلسات آن جلسه پیاده سازی می شد تا چیزی از قلم نیفتد و حدود 60 ساعت از کار کمیسیون پیاده شده است گفت: برخی از کمیسیون ها حدود شش تا هفت ماه است که درباره برجام جلسه دارند و ما از آنها خواستیم که اسناد خود را ارائه دهند که نایب رییس کمیسیون گفت که یک صفحه سند نداریم و بیشتر جلساتمان به جر و بحث گذشته است. 
اما کار ما به جایی رسید که هم پیاده سازی می کردیم، هم دسته بندی و در نهایت به این گزارش دست پیدا کردیم.
وی درباره اینکه از نظرات کارشناسان دانشگاه ها نیز استفاده شده است گفت: به طور مثال برخی از موارد خاص به دانشگاه ها فرستاده شد تا درباره آن، نظراتشان را بگویند مانند کاربرد موارد دوگانه که یکی از دانشگاه ها حدود 30 استاد دانشگاه و فول پروفسور نامه ای نوشتند که کمیسیون پیش بینی شده در برجام برای رسیدگی به شکایات عادلانه نیست و نمی تواند آن را بررسی کند.
زاکانی با بیان اینکه دو نگاه در کمیسیون برجام و بین نمایندگان آن وجود داشت اظهار داشت: یک نگاه بر این بود که به صورت کاملا سطحی برجام بررسی شود و به ریز آن، نگاه نکنیم و استدلالشان هم این بود که دشمن از ریز نظرات استفاده می کند. 
وی خاطرنشان کرد: نظر دکتر لاریجانی هم همین بود که ما نپذیرفتیم زیرا باید صفر می بودیم و هرگز قبول نمی کردیم آنچه را که باید بگوییم را نگوییم و لذا کمیسیون با پنج کمیته به گزارش و پیش نویسی رسید و نظرات دبیرخانه هم وجود داشت و روز شنبه این موضوع در صحن کمیسیون مطرح شد و برخی اعتراض کردند که این گزارش کمیته ها نیست بلکه باید گزارش ها با هم متصل شود که این کار را خلاف می دانستند.
زاکانی ادامه داد: برخی اصرار می کردند که گزارش باید اجماعی باشد و یا دو سوم نمایندگان موافق باشند که من گفتم هرگز در مجلس اینگونه رای گیری نمی شود. در نهایت، گزارش نهایی در هفت بخش از جمله یک بخش کلیات ، پنج بخش تخصصی، و بخش پیشنهادات نگاشته و به هیات رییسه ارائه شد.
رییس کمیسیون ویژه برجام تصریح کرد: پس از ارائه نظرات و رای گیری و اصلاحات در کمیسیون، در نهایت کلیات این گزارش به رای گیری گذاشته شد و حتی من به اعضای کمیسیون گفتم که اگر نمی خواهند پیش نویس را رای گیری کنیم آن را کنار گذاشته و به نگارش پیش نویس دیگری بپردازیم اما برای این پیش نویس رای گیری و تصویب شود.
زاکانی خاطرنشان کرد: روال کار هم بر این بود که بند به بند قرائت می شد سپس رای گیری و خوانده می شد و پس از اتمام در هر بخش، آن بخش نیز رای گیری می شد و در آخر هم گزارش نهایی رای گیری شد و تا آخرین لحظه روز شنبه کمیسیون حائز اکثریت بود و در غیر رسمی ما چیزی را تصویب نکردیم و حتی برای ویراستاری از کسانی که در کمیسیون نبودند مجوز گرفتم که هیات رییسه بتواند پیش نویس را ویراستاری کند.
وی ادامه داد: چرا باید با منافع ملی، سیاسی بازی کنیم و نباید امری که واقع نیست را بگوییم و بخواهیم نظرات خود را به جامعه دیکته کنیم و چرا نظر نمایندگان برای عده ای ناگوار است. در نهایت رییس مجلس بر این اعتقاد بود که طرحی را ارائه کنید ولی کمیسیون بر اساس قوانین نمی تواند طرح ارائه کند اما به لاریجانی هم گفتم نمی توانیم طرحی بدهیم ولی می توانیم کارشناسی کنیم و در نهایت کار، دوستان طرحی را طراحی و آماده کردند.
زاکانی گفت: دو بار هم خدمت رهبری این طرح توسط آقای لاریجانی ارائه شده ولی پاسخی از طرف ایشان داده نشده است. پیش از آن هم قرار شد که از هر فراکسیون سه نفر این طرح را بررسی کنند و دوستان به یک متن مشترکی رسیدند اما ما در نهایت اعتراض کردیم که نظرات کمیسیون ویژه بررسی برجام لحاظ نشده است. 
وی افزود: ولی دوستان به اعتراض ما پاسخ ندادند و کسانی هم که از فراکسیون اصولگرایان حضور داشتند بر این عقیده بودند که به خاطر اینکه در مجلس انشقاقی ایجاد نشود باید سکوت کرد اما هیات رییسه برخلاف ماده 145 آیین نامه، این طرح را به جای ارائه به کمیسیون ویژه بررسی برجام به امنیت ملی داد که من به هیات رییسه گفته ام این کار درست نیست و حتی این کمیسیون را به عنوان کمیسیون فرعی لحاظ نکردم.
زاکانی اظهار داشت: البته اعضای هیات رییسه مجلس استدلال می کردند که چون می خواهیم این کار سریع انجام شود مجبور شدیم به کمیسیون امنیت ملی ارجاع دهیم و همه می دانند اگر به کمیسیون برجام این طرح ارائه شده بود کمیسیون ما با دقت نظر آن را بررسی می کرد.
زاکانی افزود: پیش از این گفته بودند که جلسه بررسی طرح یک فوریتی برجام سه شنبه هفته گذشته انجام شود اما برخلاف اعلام قبلی، دوشنبه برگزار شد و به صورت سریع این بررسی صورت گرفت و نمی دانم که برخی دوست دارند که با حیثیت و جایگاه مجلس اینگونه برخورد کنند؛ بنابر این ما خواستار تجدیدنظر در گزارش کمیسیون امنیت ملی هستیم.
وی با بیان اینکه برخی از نمایندگان عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز بیانیه ای جداگانه داده و مصاحبه کردند گفت: من چنین انتظاری از دوستانی که مصاحبه کردند و بیانیه دادند نداشتم زیرا کاری که کمیسیون برجام انجام داد، در نهایت تلاش صورت گرفت و نشان داد که از اگر مجلس بخواهد می تواند در راس امور باشد.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با پاسخ به پرسش های خبرنگاران حاضر در این نشست درباره پایان عمر کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز اظهار داشت: بر اساس ماده 44 آیین نامه داخلی هرگز برای کمیسیون ویژه عمری تعیین نشده است و من به عنوان رییس کمیسیون برجام می گویم که عمر کمیسیون یک یا دو ماهه نیست و حتی آقای تاجگردون هم اصرار می کردند که این کمیسیون باقی بماند.
وی در پاسخ به سوالی درباره نامه آیت الله مکارم شیرازی و سخنان آیت الله محمد یزدی درباره بررسی هر چه سریع تر برجام نیز اظهار داشت: از هر فرمایشی به ویژه فرمایش مراجع عظام و علما استقبال می کنیم و نهایت تلاشمان هم این بود که هر چه زودتر این گزارش تقدیم هیات رییسه شود اما چون به دنبال بررسی خوب و دقیق برجام بودیم نمی توانستیم بسرعت آن را بررسی کنیم. 
زاکانی تصریح کرد: سخنان آنها را شنیدم و نصب العین خود قرار خواهم داد و امیدوارم با همراهی سایر نمایندگان مجلس نیز بتوانیم با رعایت مصالح کشور طرح جامعی را که در راستای منافع ملی باشد در صحن مجلس تصویب کنیم.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: هر کس می توانست در کمیسیون ویژه شرکت کند و ما محدودیتی برای حضور آنها قائل نبودیم اما نظرمان هم این بود که اولویت با اعضای کمیسیون است و در ضمن با کسانی که نظم جلسات را رعایت نمی کردند نیز به شدت برخورد می کردیم.
حتی در دیداری که با آمانو داشتیم خیلی ها پیغام دادند که بداخلاقی می کند و جلسه ای که برگزار شد معاون وزیر خارجه و معاون سازمان انرژی اتمی اذعان کردند که جلسه ای فوق العاده بود. 
وی درباره اینکه آیا در آینده هزار صفحه گزارش کمیسیون ویژه برجام منتشر می شود نیز گفت: سخنگوی کمیسیون این موضوع را از باب کثرت گفته اند وگرنه چنین چیزی وجود ندارد ولی در عین حال صدها صفحه درباره جلسات کمیسیون می توان نوشت که اتقان و جدیت کار کمیسیون را نشان می دهد و حتی برخی با این جدیت کمیسیون، به دنبال خدشه وارد کردن بر آن بوده اند و می خواستند که حواس ها را به حواشی پرت کنند.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: درباره طرح دو فوریتی نیز قرار بر این شد که سه نفر از دو فراکسیون بدون حق وتو حضور داشته باشند و استدلال کنند و دو فراکسیون دست به دست هم یک طرح مجزا نوشته و آن را به صحن ارائه دهند که حالا باید دید که فردا چه اتفاقی در صحن مجلس خواهد افتاد. البته این هیات رییسه است که باید بگوید چگونه می خواهد این طرح را بررسی کند اما ما نظرمان حضور جدی در صحن مجلس است و آنچه که گفته می شود آبستراکسیون صورت خواهد گرفت غیرواقعی است.
زاکانی در باره پیشنهادات ارائه شده در گزارش پایانی کمیسیون برجام نیز اظهار داشت: پیشنهاداتمان کاملا منطقی است و شعاری نیست زیرا طرحی که ارائه شده است بخشی از آن، شعاری است و ما فکر کردیم باید این طرح در چارچوب منطقی ارائه شود و پیام های زیادی نیز در گزارش پایانی کمیسیون برجام وجود دارد . 
وی افزود: به طور مثال این که گفته می شد کشور در حال افتادن در ورطه جنگ است، بر اساس سخنان خود آقای عراقچی، نادرست بود و فروش نفت نیز به سمت صفر نبوده و تحریم ها نیز در برجام لغو نمی شود و این که گفته می شود در مسائل منطقه ای نیز ما دچار مشکل می شویم اینگونه نیست.
زاکانی با بیان اینکه برخی ها نمی خواستند موضوع برجام در مجلس تصویب شود ادامه داد: برای اینکه آنها دلشان می خواست که حرف خودمان را نگوییم یا اینکه به طور مثال می گفتند فردو ارتقا پیدا می کند که سازمان انرژی اتمی در پاسخی که کتبا برای ما فرستاد این موضوع را رد کرد.
وی ادامه داد: به هر حال اگر نگاه سیاسی و سلیقه ای در طرح برجام نباشد منافع ملی آسیب نمی بیند و می تواند طرح خوبی را دست به دست هم ارائه دهیم.
زاکانی در باره گزارش نهایی برجام نیز گفت: اینکه گفته می شود گزارش نهایی برجام دقیق نیست، درست نیست و هیچ کدام از اعضای این کمیسیون گزارش را نقض نکرده اند بلکه گلایه های خود را گفته اند و اگر بنا باشد هرکسی رای بدهد و گزارش را اصلاح کند و بعد حرف دیگری بزند، سنگ روی سنگ بند نیست و بسیاری از اصلاح ها با نظر بروجردی و حقیقت پور بود و آنها برای آینده درس بدی را به یادگار گذاشتند.
وی در پاسخ به سخنان بروجردی که گفته بود کمیسیون برجام به نظام ضربه زد اظهار داشت: دوستان همفکر وی نیز در داخل کمیسیون بودند و نگاه جزیره ای داشتند. آنها تیم تشکیل دادند که از برجام حمایت کنند و پیش از بررسی گزارش، در دفتر آقای ابوترابی جلسه ای تشکیل دادند که چگونه می توانند از برجام دفاع کنند . این سخن ، حرف خود آقای ابوترابی بود .
رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام تصریح کرد: من ، بذرپاش و حقیقت پور چندین ساعت منتظر این افراد بودیم ولی آنها در دفتر آقای ابوترابی بودند زیرا آنها می خواستند که برجام را تایید کنند ، اما من نه می خواستم آن را رد و نه آن را تایید کنم.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: آنها می گفتند تفسیر شما سند نیست ، اما سندی بین ما و جهان بسته شده است و ما می خواستیم تفسیر خودمان را بگوییم. در حقیقت آنها می خواستند که مانند کبکی باشیم که سر خود را زیر برف کرده ایم و واقعیت های برجام را نبینیم.
زاکانی ادامه داد: ما به دنبال صداقت بودیم و از اول نظرمان بر این بود که ریز به ریز برجام را بررسی کنیم ، هم حسن آن را ببینیم و هم بدی هایش را و گزارش نهایی را ارائه دهیم و اگر هیات رییسه خواست، آن را منتشر کند.
رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام در باره اینکه گفته می شود وی در کمیسیون گفته است پیراهنش را در مخالفت با برجام در خواهد آورد گفت: در باره پیراهن درآوردن هم نوعی بد اخلاقی صورت گرفته که آقای انتظامی آن را منتشر کرد؛ در حالی که خود باید الگو باشد ، اما بحث، چیز دیگری بود و من گفتم شما می خواهید دیکتاتوری راه بیندازید و من پیراهن ریاست را در می آورم و با مردم حرف می زنم. 
وی افزود: در حقیقت از کل گزارش، یک کلمه را درآوردید و من به عنوان شاهدی بی طرف که قبل از ورود به کمیسیون نظری داشتم و حالا فهمیدم که آن نظراتم کاملا صحیح و درست بوده است، می گویم اگر برجام اجرا شود، برای کشور فاجعه آفرین است و هرکدام از مسوولین و دوستان وزارت خارجه بخواهند از موضع خود دفاع کنند می توانند بیایند و در باره آن صحبت کنند.
زاکانی با بیان اینکه در باره اجرای برجام گزینه های مختلف وجود دارد اظهار داشت: برخی بر این اعتقادند که برجام بسیار مطلوب است و باید آن را تایید کنیم و اگر اشکالی داشته باشد آن را نادیده بگیریم ، نظر دیگر بر این است که باید آن را تایید کرد ، اما در باره آن بیانیه تفسیری بدهیم و برخی دیگر بر این اعتقادند که باید برجام به صورت مشروط پذیرفته شود زیرا از طرفی باید جلوی زیان آن را گرفت.
وی ادامه داد: برخی دیگر نیز بر این اعتقادند که به طور کامل باید برجام را رد کرد که این هم شدنی نیست که دوباره برجام را به دولت بازگردانیم و دولت برود آن را اصلاح کند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: نظر دیگری نیز وجود دارد که مجلس باید در باره برجام سکوت کند که اگر سکوت کند برجام قابل اجرا نیست ، در آن صورت اجرای برجام توسط دولت غیر قانونی است.
وی تاکید کرد که مجلس جای عقلانیت است و نظر نمایندگان امروز بر رد برجام نیست ؛ البته ممکن است چند نماینده انگشت شمار بگویند که برجام باید رد یا تایید شود.
زاکانی در باره نحوه بررسی برجام در کمیسیون ویژه اظهار داشت: من اجازه بد اخلاقی در کمیسیون را نداده ام و اساس کار ما بر اساس حسن خلق و دقت بالا بود.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: زمانی که گزارش کمیته سیاسی در هیات رییسه کمیسیون قرائت شد، برای هیات رییسه جالب بود و من به آنها می گفتم نخندید ، حتی گزارش را به دانشجویان دکترا دادیم که دو تا سه پاراگراف را در بیاورند و در گزارش نهایی قید کنیم ولی وقتی گزارش آقای منصوری آرانی ایراد داشت نمی توانستیم آن را کاری کنیم .
این نماینده مجلس نهم درباره آبستراکسیون نمایندگان در جلسه فردا که مربوط به تایید طرح کمیسیون بررسی طرح برجام است نیز اظهار داشت: آنهایی که ایراد می گیرند، قبلا این کار را کرده اند؛ البته من این کار را قبول ندارم و به آنها می گویم که خودتان پایه گذار بودید.
زاکانی درباره حدنصاب نداشتن جلسه ای که در آن گزارش نهایی برجام بررسی شد نیز اظهار داشت: بعد از خروج دوستان از کمیسیون من چند بار به آنها زنگ زدم و آقای تاجگردون به خاطر اینکه بذرپاش درباره تحریم ها صحبت می کرد قهر کرد و بیرون رفت؛ البته دو ساعت پیش از پایان جلسه نیز آقای زاهدیان و نبویان رفتند که رای آنها موافق گزارش بود و به من گفتند که شما وکیل هستید اما من بر اساس آیین نامه آن را قبول نکردم. 
وی افزود : اگر اینگونه بخواهیم حساب کنیم، هشت نفر موافق گزارش بودند و هفت نفر مخالف. سه نفر هم صبح رفتند و دو نفر هم بعدازظهر که در مجموع 10 نفر در صحن کمیسیون حاضر بودند که 6 نفر رای دادند و از این 6 نفر دو نفر رای منفی ارائه کردند.
عضو کمیسیون شوراها تصریح کرد: من نسبت به سه نفر دیگر گلایه ای ندارم که آنها از اول جلسه بیرون رفتند و این سه نفر نیز نظرشان با دیگر نظرات متفاوت است مانند آقای پزشکیان که نظرشان بر این بود که باید روش و متد خاصی برای بررسی برجام داشته باشید و من باز هم تاکید کردم که این کار در 30 سال گذشته مجلس بی نظیر است.
وی با انتقاد از حقیقت پور و بروجردی ادامه داد: این افراد سوابق زیادی در مجلس دارند ولی نمی دانم چگونه این استدلال را کرده اند که به دنبال رد گزارش نهایی برجام بودند که نشان دهنده عدم منطق درست دوستان است.
زاکانی با دفاع از گزارش نهایی برجام گفت: این گزارش، گزارش سستی نبود. گزارش ما ابعاد مختلف یک سند را آشکار کرد و براساس آن، نمی توانیم این سند را به روشنی بپذیریم.
وی با بیان اینکه اگر می خواستیم فقط از نظرات تیم مذاکره کننده استفاده کنیم گزارش ما گزارشی یک سویه می شد و این کار درستی نبود ادامه داد: من شب شنبه ای که قرار بود یکشنبه آن، گزارش در صحن خوانده شود تا صبح بیدار بودم و گزارش را نوشتم و درباره هر بخش، حسن آن را اول آوردم و عصر پنجشنبه آن را آماده کرده و از اول تا آخر در جلسه ای آن را خواندم. حتی کپی کردم و در اختیار دبیرخانه کمیسیون گذاشتم تا دوستانی که نبودند آن را گرفته و مطالعه کنند. پس اینکه گفته می شود برخی از دوستان از گزارش نهایی اطلاعی نداشتند درست نیست.
عضو فراکسیون اصولگریان مجلس خاطرنشان کرد: حتی ورژن و نوع جدید آن را در روز چهارشنبه به کمیسیون ارائه کردم تا دوستان از جزییات آن باخبر شوند.
وی در پاسخ به این سوال که بعضی از اعضای کمیسیون که موافق گزارش برجام هستند دیگر اعضایی را که مخالف گزارش بودند، تهدید کرده اند که درباره آنها افشاگری می کنند و فیلم نشست آخر را منتشر خواهند کرد گفت: در روز آخر فیلمبرداری صورت نگرفت اما صوت وجود دارد که من فکر می کنم نظر آقای بروجردی در این باره غلط است.
زاکانی در پاسخ به این سوال که بعضی از نمایندگان عضو کمیسیون از اول با ذهنیت رد برجام در کمیسیون حاضر شده بودند ادامه داد: دیگران مسوول ذهن خوانی نیستند اما من به عنوان رییس کمیسیون تصمیمی فردی نگرفته ام و حتی حضور آقای ولایتی در کمیسیون به پیشنهاد آقای حقیقت پور بود و حضور آقای جلیلی نیز با پیشنهاد اعضای هیات رییسه صورت می گرفت. به همین دلیل همیشه نظر جمع گرفته می شد و اگر کسی ایراد می گیرد باید ایراد به ساز و کارهای مجلس بگیرد. حتی من یک قدم سلیقه ای عمل نکردم در حالی که دوستان مخالف گزارش نهایی، به دنبال سلیقه ای عمل کردن بودند و به من می گفتند که مصلحت سنجی کنم.
زاکانی خاطرنشان کرد: در روز آخر شهریورماه ما مسیر بررسی برجام در کمیسیون را رای گیری کردیم و این مسیر را نیز طی کردیم. حتی در کمیسیون به کسی بی احترامی نشد و من اجازه بی احترامی به کسی را ندادم. البته جایی هم بوده که تند می شدند و اینکه کسی بگوید دو تا حرف تند زده شده و من به همین دلیل کمیسیون را ترک کردم که درست نیست.
رییس کمیسیون برجام با بیان اینکه به عنوان رییس این کمیسیون، هرگز نظرات خود را مدنظر قرار نداده است اظهار داشت: حتی آقای جلیلی در کمیسیون گفت که سوئیفت برداشته نمی شود اما ما بر اساس اسنادی که بررسی کردیم دیدیم که برداشته می شد و این موضوع را در گزارش نهایی آورده ایم.
وی درباره ارجاع طرح یک فوریتی برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: هیات رییسه خلاف آیین نامه داخلی مجلس عمل کرده و به صلاح خودش هم نبود که این کار را انجام دهد. حتی کمیسیون ویژه را به عنوان کمیسیون فرعی نشناخت در حالی که تمامی کمیسیون های مجلس گزارش بررسی های خود را ارائه کرده اند اما کمیسیون ویژه برجام درباره بررسی این طرح نقشی ندارد که به نظر می رسد این مسیر نادرستی است و باید برای حفظ شان و آبروی مجلس، از مسیر خلاف قانون خود دست بردارند.
زاکانی با تکرار این موضوع که برجام از خطوط قرمز نظام عبور کرده است و لغو تحریم ها در کار نیست جز مقدار اندکی، ادامه داد: من با حقوقدان و کارشناسی تماس نداشتم بلکه با مشورت مرکز پژوهش های مجلس، آنها افرادی را معرفی کردند و گفتند که این افراد صاحب نظرند و نظرات آنها کارشناسی است. البته من بسیاری از آنها را نمی شناسم ولی گفتم به شکلی چینش کنید که از هر دو طرف باشند.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: آقای وحید احمدی مسوول کمیته حقوقی بود که در نهایت تصمیم بر این شد که 15 نفر از حقوقدانان دعوت شوند اما از این 15 نفر 12 نفر در کمیسیون حاضر شدند و نظرات آنها نیز کاملا با هم متفاوت بود.
وی با معرفی افرادی که خود انتخاب کرده بود گفت: آقای رحمانی استاد دانشگاه علامه و دکترای حقوق عمومی به عنوان مشاور حقوقی من در کمیسیون انتخاب شد و پنج نفر به عنوان پنج دانشجوی دکترای حقوق در دبیرخانه حضور داشتند. همچنین دکتر منیری که مامور دولت در مجلس است، کاشانی عضو مرکز پژوهش های مجلس، شریعتی از دانشگاه خواجه نصیر و آقای نقدی پور از کمیسیون اصل 90 که مسوولیت دبیرخانه را داشت و آقای جعفری که از وزارت علوم به مجلس مامور شده اند.
زاکانی اظهار داشت: وقتی می گوییم اساتید دانشگاه یعنی ده ها نفر از اساتید مختلف دانشگاه های کشور با نظرات مخالف و موافق که از هر سلیقه ای بودند که از این جمله می توان به دانشگاه علامه، بوعلی، قم، همدان و مرکز پژوهش ها اشاره کرد و نظرات آنها مورد مشورت قرار گرفت.
وی درباره اینکه آیا در کمیسیون تصمیمی درباره میزبان خسارت وارد شده از اجرا نشدن برجام به کشور وجود دارد، گفت: هر چه که بیان می کنند تخمین است و متاسفانه یکی از اشکالات کشور، عدم وجود عدد دقیقی در این زمینه است. بله البته تحریم ها خسارت هایی داشته و در بند اول گزارش نیز درباره خسارت های تحریم آورده ایم.
زاکانی گفت: البته این نیز مانند موارد دیگری است که از مسوولین درباره آن سوال کردیم و پاسخ دقیقی نشنیدیم. البته اینکه درباره مذاکرات پنج سند وجود دارد که یکی برجام، دومی قطعنامه، سومی برنامه دراز مدت که گفتند هنوز تدوین نشده، چهارمی نقشه راه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و پنجمی قراردادی است که بین سازمان انرژی اتمی و آقای مونیز بسته شده است.
وی ادامه داد: از وزارت خارجه سه موضوع را درخواست کردیم که به ما ارائه دهند اما آنها ندادند؛ یکی صورت مذاکرات بود، دومی سند آلماتی و سومی سوالاتی بود که به وزارت خارجه ارائه کردیم و جوابی نشنیدیم.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: