سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - November 12 2019
کد خبر: ۱۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت یازدهم توجه بیشتری به قانونمداری دارد،گفت: در دولت فعلی توجه به قانون بیشتر شده و یکی از اهداف اصلی دولت فعال کردن اقتصاد است.
«علی لاریجانی» دوشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی، ضمن گرامیداشت دهم آذر ماه روز مجلس، افزود: در دوره های مختلف با فضایی که در کشور وجود داشت شأن مجلس و رویکرد آن متفاوت بود اما دو وظیفه مهم تقنین و نظارت همواره برعهده مجلس است که تقنین یعنی تعیین راه حرکت بخش های مختلف حکومت است.
لاریجانی در ادامه با اشاره به وظیفه نظارت درمجلس، خاطر نشان کرد: نظارت همواره بر اساس شرایط کشور صورت می گیرد؛ برهمین اساس مجلس نهم دربعضی از زمینه ها خوب عمل کرد و توانست وظیفه خود را درست انجام دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اهم حساسیت مجلس نهم بر مسائل اقتصادی بود، افزود: در مجلس نهم حدود 600 طرح و لایحه ارائه شد که تقریبا به 400 طرح و 200 لایحه تقسیم می شود که از این تعداد برخی درکمیسیون ها رد شد وبعضی هنوز دردست کمیسیون هاست وبرخی دیگر آماده است تا درصحن مطرح شود؛ اما به طور کلی حدود 200 مورد ان تبدیل به قانون و به دولت ابلاغ شد که نقطه ثقل آن ،قوانین اقتصادی بوده و در کنار آن مسائل فرهنگی، سیاست خارجی و بقیه هم وجود دارد.

*** تسهیل فضای کسب و کار 
لاریجانی درادامه با بیان اینکه بررسی لایحه بودجه سالانه یکی ازمسائل مهمی است که در مجلس مطرح می شود، گفت: تسهیل فضای کسب وکار یکی ازموضوعاتی بود که در کنار بودجه در سال های اخیر خیلی به آن حساس بودیم و قوانینی دراین زمینه مطرح شد و یا بحث رونق تولید یا جلوگیری ازرکود که لایحه دولت بود و در مجلس به آن افزوده شد و برای ایجاد فضای رقابت آمیز قانون مهمی بود، همچنین یکی ازقوانین مهم برجام بود وقبل ازآن نیز قانونی در حوزه هسته ای که به تصویب رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درخصوص سخت ترین روز کاری خود در مجلس نیز تصریح کرد: کار با همکاران نماینده سختی ندارد و عصبانیت حین کار خیلی عجیب نیست؛ گاهی مسائلی بین همکاران پیش می آید و گفت وگویی صورت می گیرد.

*** مسائل مهم مجلس 
او ادامه داد: از مسائل مهمی که در مجلس تصویب شد بحث مربوط به جلوگیری از رکود بود که روی آن حساسیت داشتیم چون یکی از مشکلات عمده کشور بود؛ از سوی دیگر موضوعی که برای سرنوشت کشور با اهمیت بود موضوع برجام بود چرا که 3 سال در کشور روی آن کار شد و چالش هم داشت که طبیعی بود؛ همچنین موضوعی درمجلس خیلی بحث داغ داشته باشد ونشان می دهد دموکراسی در کشور ما اهمیت دارد و اختلاف نظر در مجلس طبیعی است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: البته برخی نظر بر رد برجام داشتند که تلقی آنها به این صورت بود، اما به هر حال مجلس بخشی از لذت بخش ترین بخش های کشور است که افکار مختلف در آن مطرح می شود چرا که مطرح شدن یک صدا درست نیست و اینکه افکار مختلف مطرح می شود نشانه اوج دموکراسی در کشور است.

*** ارتباط با آحاد مردم 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره ارتباط خود با آحاد مردم نیز گفت: ارتباط من با بخش های مختلف کشور کم نیست؛ مثلا همین روز دوشنبه با گروه های مختلفی از مردم ارتباط داشتم که نمونه آن بازنشستگان تأمین اجتماعی بود که مشکلات بیمه خود ازنظر تکمیلی بودن را مطرح کردند یا پولی که به عنوان بازنشستگی به آنها داده می شود با وضعیت فعلی تطبیق ندارد، همچنین ملاقاتی با دامداران داشتم که مشکل شیر را مطرح کردند و مدتی است آن را دنبال می کنیم؛ غالبا به استان ها می رویم مشکلات مردم را می بینیم و مشخص است مشکلات کجاست لذا ارتباط کم نیست و علاقمندم با بدنه مردم هم در ارتباط باشم تا مسائل آنها را بشناسم.

*** تمرکز روی تولید
رئیس قوه مقننه در ادامه صحبت های خود درباره وضعیت اقتصادی کشور نیز افزود: علاقه ندارم مردم را مأیوس کنم اما وضع اقتصادی کشور ما خوب نیست واگر بپرسید مهم ترین مسأله برای تمرکز چیست می گویم مسأله اقتصادی است و اینکه رهبری ابتدای سال فرمودند کار تولید در کشور مثل کار مجاهدانه است، حرف بلند و دقیقی است.
لاریجانی ادامه داد: اگر به وضعیت ایران نگاه کنیم، حتی از نظر جایگاه بین المللی، آنجا که چالش داریم حوزه اقتصادی است که مشکل اصلی آن رکود است همچنین بخش های تولیدی فعال نیستند و در برخی نقاط، 30 درصد کارها خوابیده و بیکاری هم مشکل دیگری است که با بزک کردن قابل حل نیست لذا باید توجه کنیم عزت ملت ما و آینده کشور در گرو رونق تولید است از این رو فکر می کنم دولت، مجلس و بقیه بخش های کشور امروز یک مأموریت بیشتر ندارند که در اقتصاد مقاومتی تمرکز کنند و اگر می خواهیم بیکاری حل شود و درآمد مردم بالا رود که از سختی درآید باید به تولید توجه کنیم حتی بعضی از آسیب های اجتماعی که امروز در کشور ما وجود دارد باز هم بخشی از آن به خاطر عدم رونق تولید است که البته تحریم ها نیز بر آن اثر داشته است، با این حال تحریم تمام مسأله نیست.

*** بعد نظارتی مجلس
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه همچنین در مورد علت اجرایی نشدن برخی قوانین در کشور و اینکه مجلس از بعد نظارتی چه کمکی می تواند به این مهم داشته باشد نیز گفت: البته دولت ها در اجرای قانون یک وضع ندارند، برخی از دولت ها در اجرای قانون سهل انگاری داشتند و برخی نیز در اجرای قانون عملکرد بهتری داشتند.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: البته اینکه دولت ها باید قوانین را به موقع عمل کنند امر دیگری است؛ فرض کنید مصوبات دولت باید به رئیس مجلس ارائه شود و در هیات تطبیق مورد بررسی قرار بگیرد، چرا که این هیات، مصوبات را با قوانین تطبیق می دهد، این در حالی است که در دولت قبل بسیار خلاف قانون عمل می شد، تا جایی که مشاهده می شد رئیس مجلس مجبور به لغو بسیاری از آنها می شد اما در دولت فعلی این موضوع کاهش پیدا کرده و این نشان می دهد که در این دولت توجه به قانون بیشتر شده است.

لاریجانی ادامه داد: همچنین ما در حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زده داریم که البته از ابتدا کار غلطی بود اما به هر حال صورت گرفت، این در حالی است که بودجه عمرانی ما 20 تا 30 هزار میلیارد تومان بیشتر نیست که البته اگر با احتساب تورم در نظر گرفته شود، 20 تا 30 سال طول می کشد که این پروژه ها محقق شوند. 
*** واگذاری پروژه ها به مردم
وی تصریح کرد: اما از اقداماتی که ما در مجلس انجام دادیم این بود که ابتدا پروژه ها را به صورت تشویقی به مردم واگذار کردیم که در این زمینه باید دستورالعمل های آن نوشته می شد. بر این اساس پیگیری هایی برای بررسی مشکلات آنها انجام دادیم که متوجه شدیم یکی از این مشکلات بحث سیستم های نظارتی است که آنقدر سخت گرفته می شود که مدیران شجاعت خود را از دست می دادند، به گونه ای که این مدیران معتقد بودند که اگر این پروژه ها واگذار شود، ممکن است در صدا و سیما و رسانه ها به گونه دیگری عنوان شده و به عنوان مثال یک «ب.ز» یا «ب.م» جدید به وجود می آید که در این شرایط مدیر احساس ترس می کند.
رئیس قوه مقننه افزود: مدیری که شجاعت را از دست دهد، ابتکاراتش محدود می شود، لذا این مدیران معتقد بودند که ما باید دست به عصا راه رویم و باید سیستم های نظارتی به ما اجازه دهند در حالی که به نظر می رسد این معضل باید در کشور علاج می شد تا مدیران شجاعت خود را از دست ندهند.
*** مدیران موتور محرک دستگاههای اجرایی 
لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه مدیران موتور محرک دستگاه های اجرایی به شمار می روند، گفت: این افراد شجاعت را به مجموعه های زیردست خود القا می کنند، لذا در این صورت ابتکارات جدید به دست می آید که این موضوع نباید از بین برود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه گاهی شجاعت زیاد منجر به بروز و ظهور افرادی مانند «ب.ز» است، تصریح کرد: به این موارد شجاعت نمی گویند بلکه این اقدامات نوعی جسورانه عمل کردن است؛ در شجاعت، عقلانیت و اعتدال نهفته است، یعنی کسی که با شجاعت، خردمندانه گام برمی دارد و کسی که جسورانه عمل می کند قطعاً گام غلطی برمی دارد. بدون شک مبنای حکمرانی خوب، عقلانیت است که باید این موضوع با حضور کارشناسان و متخصصان بررسی شود، به ویژه آنکه در شرایط فعلی لازم است برای گذر از این شرایط رکودی ابتکارات جدید به دست آید.
لاریجانی در ادامه با یادآوری اینکه قوانین باید در کشور اجرا شوند، افزود: لازم است آیین نامه های این قوانین تهیه شود؛ ما در مجلس به بانک ها اجازه دادیم تا بتوانند 10 هزار میلیارد از طرح ها را واگذار و آن را به افزایش سرمایه خود تبدیل کنند که البته متاسفانه تاکنون این اقدام نیز صورت نگرفته است.
رئیس قوه مقننه همچنین با اشاره به این موضوع که ما اکنون در شرایط مناسب اقتصادی نیستیم، ادامه داد: من نمی خواهم به عملکرد دستگاه ها در این موضوع نمره ای بدهم، اما به هر حال ما بخش هایی از حکومت هستیم و امروز نیازمندیم با همفکری کشور را از این گردنه عبور دهیم. اگر چه معتقدیم که کشور با مشکلاتی روبرو است، ولی باید به دولت کمک کرد تا از این مرحله عبور کند.
وی افزود: حتی لوایحی نبوده که دولت به مجلس ارائه داده و در مجلس مورد بررسی قرار نگرفته باشد، از سوی دیگر مجلس نیز در کمیسیون های تخصصی کمک ویژه ای به دولت کرد. به عنوان مثال در زمان بررسی لایحه خروج از رکود مجلس کمک ویژه ای به دولت کرد، یا درخصوص صنعت برق نیز مجلس همکاری های خوبی با دولت داشت.
*** سیاست های ابلاغی اصل 44 از سوی رهبری دقیق بود 
لاریجانی تصریح کرد: در بحث اصل 44 هم سیاست های ابلاغی اصل 44 از سوی رهبری که بسیار دقیق بود، و هم قانون مجلس که مثبت بود، به درستی اجرا نشد، به گونه ای که اکنون احساس می شود یک رقابت جدی در بازار وجود دارد. اکنون زمانی است که این موضوعات باید تصحیح شود؛ البته تا جایی که اطلاع دارم دولت به دنبال تصحیح است یعنی فضای دولت به سمت رفع این اشکالات است. من فکر می کنم اگر از گردنه مشکلات هسته ای عبور کنیم، به نظر می رسد فضای کشور فضای آماده تری برای سرمایه گذاری و رونق تولید خواهد شد و لذا به این شرایط نیز امیدوارم. 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تحریم ها بندهای جلوی پای تولید کنندگان بود، خاطرنشان کرد: زمانی که سیستم بانکی قفل شده بود، کسی که کارخانه ای داشت و می خواست برای آن مواد اولیه وارد کند برای ورود آن به زحمت می افتاد که البته این مسائل با لغو تحریم ها لغو می شود، اما نکته این است که تحریم ها مانند سنگی بود که در نهر آب که جریان اقتصادی کشور است افتاده بود. اگر آب نهر شدت دار داشته باشد سنگ مانع آن می شود و در غیر این صورت مانعی ایجاد نمی کند.
*** مردم امیدوار باشند
لاریجانی در ادامه درخصوص راه های پر رونق شدن جریان اقتصادی کشور نیز گفت: مردم باید امیدوار باشند و فضا برای حضور مردم در اقتصاد فراهم شود، همه بخش ها مخصوصا رسانه ها باید ثقل کار خود را برای ایجاد صحنه فعال اقتصادی بگذارند که البته این امیدواری کاذبی نیست و با برداشته شدن تحریم ها شرایط برای حرکت اقتصادی باز می شود. دولت علاقمند به فعال کردن اقتصاد است که مجلس نیز در این رابطه کمک های مورد نیاز را ارائه می دهد. 
رئیس قوه مقننه همچنین درباره اوضاع فرهنگی کشور، تصریح کرد: در کشور ما یک زیر بنای فرهنگی بسیار خوب وجود دارد؛ نمی گویم که در کشور معضلات فرهنگی وجود ندارد اما زیر بنای فرهنگی کشور به دلیل اینکه مردم آورده قوی دارند و اینکه محب اهل بیت هستند و نسبت به اهل بیت در قلبشان عشق وجود دارد آورده قوی ای است. روز گذشته در بازدیدی که از مرز داشتم پیر و جوان با روحیه ای سرشار از عشق به اهل بیت به پیاده روی برای رسیدن به حرم امام حسین (ع) می پرداختند که این یک آورده بزرگ و امر ساده ای نیست و یک روزه هم به وجود نمی آید.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مدیریت فرهنگی ما به اندازه تراز کشور نیست، گفت: در کشور ما آسیب های اجتماعی متعددی وجود دارد، طلاق رو به رشد است و یکی از مولفه های آن مسائل اقتصادی است. در نشستی که روز دوشنبه با روانشناسان داشتم عامل طلاق را در ابتدا بیکاری و پس از آن اعتیاد دانستند که وزارت کشور نیز به همین عوامل رسیده است که بعد اقتصادی در این رابطه قوی است. ریشه اقتصادی در بروز اعتیاد قوی است و فرد بیکار با مستولی شدن یأس به سمت آن گرایش پیدا می کند.
*** حاشیه نشینی موضوعی مهم
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه مساله حاشیه نشینی از موضوعات مهم دیگر در کشور است که روند آن صعودی است، افزود: بحث حاشیه نشینی به مشکلات موجود در روستاها برمی گردد، زمانی که تولید در روستاها به اندازه ای نباشد که چرخه اقتصادی مطلوب ایجاد کند افراد مهاجرت کرده و مجبور به اسکان در حاشیه شهرها می شوند.
وی با اشاره به اینکه یکی از طرح هایی که در مجلس مطرح است و به زودی به صحن علنی می آید، مساله مدیریت صحیح در روستاها است، ادامه داد: یکی از معضلات کشور در حال حاضر این است که مدیریتی که دل مشغولی برای تولید در روستاها داشته باشد وجود ندارد، در گذشته جهاد سازندگی متولی این امر بود و پس از آن به چیز دیگری تبدیل شد و این مدیریت از سکه افتاد، در حال حاضر در مجلس در زمینه مدیریت روستاها کار می کنیم و طرح آن آماده شده است.
لاریجانی تصریح کرد: مرکز پژوهش ها با بررسی هایی که از کشورهای مختلف انجام داد، گزارش خوبی ارائه کرد که اگر انجام شود تحول بزرگی ایجاد می کند که امیدوارم به عمر مجلس نهم برسد و اصلا شاید به صورت اصل 85 تصویب شود.
رئیس قوه مقننه همچنین درباره وجود قانون های ناکارآمد و خلاء های قانونی برای رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی نیز گفت: یک اصطلاحی در کشور است که زمانی که از خلاء قانونی نامبرده می شود همه تصور می کنند این موضوع مربوط به مجلس است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خیلی از این قوانین مربوط به مقررات و دستورالعمل ها بوده و به مجلس ارتباطی ندارد؛ مثلا در مورد جمع آوری معتادان در سطح شهر، آیا اگر شهرداری اقداماتی انجام دهد، کسی آن را مؤاخذه می کند؟
وی در ادامه با بیان اینکه قانونی که مجلس در این خصوص مطرح کرده و در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است، قانون سخت و سنگینی است، افزود: افرادی که معتقد به اشکالات در این قانون هستند پیشنهاد دهند که آن را چگونه تغییر دهیم تا بهتر شود، برخی معتقدند که این نگاه که ما معتادان را مجرم بدانیم ایراد دارد البته در این قانون این بحث مطرح بود که معتاد را بیمار یا مجرم بدانیم.
لاریجانی با تاکید بر اینکه ثقل این قانون برای قاچاقچیان است، تصریح کرد: این افراد که اعتیاد را در جامعه گسترش می دهند برای آن ها مجازات سنگینی در نظر گرفته شده است، برخی از کشورها معتادان را بیمار دانسته و مجرم نمی دانند که این افراد مشکلات خود را از داروخانه ها دریافت می کنند.
*** بخش های فرهنگی کمبود بودجه دارند
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نباید بودجه لازم برای آن در نظر گرفت و شرایط نگهداری آن را فراهم کرد، خاطرنشان کرد: من فکر نمی کنم در این رابطه کمبود بودجه وجود داشته باشد و این موضوع ربطی به قانون ندارد، مثلا صدا و سیما و بخش های فرهنگی کشور کمبود بودجه دارند؛ نکته اصلی آن است که در کشور ما 90 درصد بودجه خرج ادارات می شود و بقیه بودجه در مسیر فعالیت های عمرانی خرج می شود.
وی با بیان اینکه سیاست های کلی می گوید که بدنه دولت باید کوچک باشد، افزود: در دولت قبل تعداد پرسنل و بودجه جاری را افزایش دادند که این اقدام اشتباه است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که در کشور فساد وجود دارد، گفت: برخی نمونه های فساد صورت گرفته، رسانه ای و برجسته شده؛ این فسادها عجیب و غریب است و نشان می دهد سهل انگاری هایی رخ داده برای مثال با موردی که اخیرا در تلویزیون هم منعکس شد، معلوم می شود این تصمیم گیری که مبلغ بالایی در اختیار یک فرد قرار دهند خلاف قانون است و طبیعی است که فساد ایجاد می کند و اینکه قانون می گوید این امر با شرایطی صورت پذیرد نیز به خاطر همین مسأله است.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه فسادهای خرد هم در کشور داریم که مثال آن رشوه گیری در ادارات است، تصریح کرد: فساد، از مشکلات سیستم های تنومند از نظر دیوانسالاری است که اگر حیثیت دولت را تبدیل به هدایت و نظارت کنیم و مقداری مکانیزه نیز شود حتما فساد کاهش پیدا می کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه بر بانک ها هم نظارت حاکمیت و هم نظارت درونی وجود دارد، گفت: با این حال مشکلات اقتصادی کشور ما به هم پیچیده شده و تک عاملی نیست؛ برای مثال سراغ بانک که می روید می گوید دولت به من بدهکار است و زمانی که می گوییم چرا به واحدهای تولیدی که مشکل دارند وام نمی دهید می گوید سرمایه من کفاف نمی دهد، از این رو مشخص است به نحوی از بانک ها استفاده شده که قدرت سرمایه گذاری زیاد ندارند البته بانک ها قدری محافظه کارانه هم عمل می کنند و برخی قسمت ها را درست عمل نمی کنند.
لاریجانی ادامه داد: مثلا ما در قانون برنامه اجازه داده ایم اگر تولیدکننده معوقه داشت بانک بتواند آن را تقسیط کند یا بخشودگی داشته باشد، اما این کار اجرا نمی شود و آنها تصور می کنند کار درستی می کنند که من فکر می کنم هم بانک مرکزی و هم وزارت اقتصاد باید در این مورد به بانک ها سخت گیری کند.
*** افزایش ناگهانی قیمت دلار 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تقسیم افرادی که به بانک ها معوقه دارند به دو قسمت، گفت: برخی از این بدهکاران خلاف می کنند یعنی از بانک پول می گیرند تا کار تولیدی کنند اما کار خلاف می کنند که البته دادگاه با آن برخورد می کند؛ اما بسیاری از تولیدکنندگان به خاطر افزایش ناگهانی قیمت ارز از هزار به 3 هزار تومان سرمایه در گردش متورمی پیدا کرده و در نتیجه آن معوقه پیدا کردند لذا باید زیر بغل تولیدکننده را گرفت.
*** قانون حمایتی برای تولید کنندگان واقعی 
وی در ادامه به قانونی که در این خصوص در مجلس به تصویب رسید، اشاره و تصریح کرد: قانونی تصویب کردیم مبنی بر اینکه اگر وزارت صنایع تولیدکننده واقعی را تشخیص داد باید معوقه آن را تقسیط کند همچنین به این نکته تأکید می کنم بیش از اینکه دلمشغولی راجع به مسائل فسادها داشته باشیم باید به رونق تولید توجه کنیم و فساد را باید مکانیزم های نظارتی مثل سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و قوه قضاییه رسیدگی کنند.
لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه نگاه به آبادانی کشور باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: امام علی(ع) به مالک اشتر سفارش کردند بیشتر از اینکه دل مشغولی برای گرفتن مالیات داشته باشی به آبادانی کشور توجه کن که اگر مملکت آباد شود مالیات افزون می شود لذا این مسأله در همه جهات است و در وهله اول باید فضای آبادانی کشور و مسابقه در تولید را به وجود بیاوریم و بعد مالیات را سخت بگیریم و مبارزات دیگر را انجام دهیم.
**فضای کشور در حوزه اقتصاد امنیتی نشود
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر فضای کشور نباید در حوزه اقتصاد امنیتی شود یعنی در کاری که قوا و رسانه ها انجام می دهند نباید این فضا را به وجود بیاوریم که فساد حاکم است چرا که این مسأله جامعه را نگران می کند و باعث می شود کسی که ثروت دارد به جای اینکه آن را روی زمین بگذارد که هم مالیات از او گرفته شود و هم همگان از سرمایه او بهره ببرند، بی دغدغه ملک می خرد و می فروشد و از زیر بار مالیات نیز می تواند شانه خالی کند و کسی نیز مچ او را نمی گیرد؛ این در حالی است که این کار سرمایه را افزون نمی کند و باعث ایجاد اقتصاد زاینده نمی شود لذا باید ضمن اینکه مبارزه را جدی بگیریم، فضای اقتصاد را نباید امنیتی کنیم.
*** ایران در مسائل منطقه ای سنجیده عمل کرده
وی در ادامه با اشاره به سیاست خارجی ایران در سطح منطقه نیز گفت: آنچه من می بینم این است که جمهوری اسلامی در مسائل منطقه ای بسیار داهیانه عمل کرده و تصمیمات آن بسیار سنجیده و دقیق بوده است و شاید این موضوع به دلیل این بود که اصولا مسائل استراتژیک در کشور ما زیر نظر رهبری معظم بحث و تصمیم گیری می شود که از پختگی برخوردار است.
لاریجانی در ادامه به موضع ایران درخصوص کشور سوریه اشاره داشت و در این خصوص تصریح کرد: زمانی که ما در سوریه موضع خاصی داشتیم بسیاری از کشورها این موضع را نداشتند مثل غربی ها و کشورهای منطقه که دائما به ما خرده می گرفتند و گاهی حتی برخی افراد در داخل انتقاد می کردند ولی امروز همه این مسأله را قبول کردند که ایران مسیر درستی را دنبال کرده است؛ زیرا پدیده شوم تروریسم بخشی از همین رفتار نسنجیده کشورهای منطقه ای و غربی و مخصوصا آمریکایی ها بود که به وجود آمد و اکنون خود آنها نیز گرفتار آن شده اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع ایران در قبال عراق نیز گفت: در مسأله عراق نیز بسیاری از کشورها اشتباه کرده و به موضوع تروریسم و گسترش آن در عراق کمک کردند که در این راستا خود آمریکایی ها یک پای مهم برای گسترش تروریسم بودند که البته به نظر من یکی از عوامل مهم ظهور گروه های تروریستی، جنگ های دهه های اخیر و اشغال افغانستان بود که از دل آن جریان تروریستی گسترش پیدا کرد و بعد عراق و سوریه اشغال شد و از دل آن جریان تروریستی دیگری بروز پیدا کرد.
*** وزانت ایران در منطقه 
لاریجانی در ادامه با تأکید بر اینکه رفتار ایران از یک پختگی در مسائل منطقه ای برخوردار بود ضمن اینکه بسیاری از مسائل را تحمل کرده و خرده گیری ها را به جان خریدیم، افزود: اما در نهایت نتیجه آن، این شد که ایران در حال حاضر در منطقه از وزانتی برخوردار است که همین غربی هایی که تاکنون مرتب علیه ما صحبت می کنند اذعان دارند بدون ایران نمی توانند مشکلات منطقه را حل کنند و متوجه شدند برخی متحدان آنها در منطقه، آنها را فریب داده اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسأله برجام مختص کشور ایران بوده و به کشور های دیگر مربوط نبود، تصریح کرد: با این حال آنها بازی درآوردند و با غربی ها پشت پرده داشتند؛ چنانکه در میان مذاکرات، سکته ای در قیمت نفت ایجاد کردند که البته خود آنها نیز ضرر کردند.
رئیس قوه مقننه تاکید کرد: مسائل منطقه ای ما به دلیل وضعیتی که اکنون در منطقه داریم از شرایط حساسی برخوردار است و به نظر می رسد ما و اکثر کشورهای منطقه دچار یک پدیده به هم ریختگی امنیتی در منطقه شده ایم که این موضوع تبدیل به یک آفت شده است و عوامل مختلفی دارد چنانچه کشورهای قدرتمند بین المللی، کشورهای منطقه ای با احوال مختلف و تروریست ها در این زمینه نقش داشتند لذا اکنون می خواهیم این پدیده را مهار کنیم چرا که مدتی است غربی ها به جای مهار تروریسم مشغول بازی با آن هستند.
لاریجانی ادامه داد: به نظر می رسید ائتلاف شخصی که به وجود آمد عامل گسترش تروریسم شد چرا که یکسال است می گویند ما می خواهیم با داعش مبارزه کنیم که البته تاکنون کار مهمی نیز نکردند؛ یکسری بمباران کردند ولی بیشتر ژست بود تا یک مبارزه واقعی؛ لذا تروریست ها احساس کردند که این ها نیز کاری نمی توانند انجام دهند؛ البته در این چند ماه اخیر وضعیت روسیه را کمی متفاوت می بینم و آنها جدی تر در حال مبارزه هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: یک بخشی هم مربوط به کشورهای منطقه است که همین الان هم در پشت صحنه کمک می کنند مثلا فرض کنید در سوریه مقدار زیادی موشک «تاو» وجود دارد، این موشک را که در خیابان نمی فروشند، این موشک مشخص است که بر اساس شماره سریال ساخت کدام کشور است و به چه کشوری نیز فروخته شده لذا این موشک هایی که دست تروریست هاست مشخص است که کدام کشور به آنها داده است.
لاریجانی با بیان اینکه نقش برخی کشورهای منطقه ای بسیار مخرب بوده است، گفت: شرایط تغییر کرده که در اینجا باید این پرسش را پرسید که آیا می توان یک راه حل سیاسی برای مسایل سیاسی پیدا کرد که باید پاسخ داد، حتما می شود.
*** مساله سوریه راه حل سیاسی دارد
وی افزود: ما از ابتدا در مساله سوریه عنوان کردیم که رفع این معضل راه حل سیاسی می خواهد چرا که این معضل راه حل نظامی ندارد؛ در حالی که برخی کشورهای منطقه اصرار به راه حل نظامی داشتند، حال اگر راه حل سیاسی بخواهد، حتما نقش اول را خود ملت سوریه خواهد داشت. 
رئیس قوه مقننه ادامه داد: به عنوان مثال در طرح مهمی که رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کردند که بر اساس آن باید به آرای مردم فلسطین رجوع کنیم، راه حلی دموکراتیک وجود داشت که آنها این نکته را گوش نکردند؛ در مورد مساله سوریه نیز از ابتدا به راه حل سیاسی معتقد بودیم که نقش اول را باید ملت سوریه داشته باشند و کشورهای دیگر می توانند تسهیل کننده باشند.
لاریجانی گفت: می توان با یک مذاکره چند جانبه، جلوی کشورهایی که مساله ساز هستند را گرفت، حال که کشورهای غربی این مشکلات را لمس کرده اند و علی الظاهر می گویند ما می خواهیم این مشکلات را حل کنیم، که البته من نمی گویم همه واقعیت را می گویند اما به هر حال خودشان این درد را حس کرده اند، لذا می توان مذاکرات چند جانبه در این خصوص انجام داد.
*** کنفرانس وین می تواند دورنمای مثبت داشته باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال کنفرانسی که در وین تشکیل شد و ایران نیز در آن شرکت داشت می تواند یک دورنمای مثبت داشته باشد البته اگر در این زمینه دوگانه برخورد نشود ممکن است به یک راه حل سیاسی دست یافت که تسهیل کننده باشد.
*** پی ام دی و آژانس 
وی در ادامه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «بحث اجرایی شدن برجام به موضوع پی ام دی گره خورده است، این موضوع در زمان مسئولیت شما در شورای عالی امنیت ملی شروع شد و در آن زمان به نتیجه نرسید، حال اکنون با این شرایط این موضوع به نظر شما به کجا خواهید رسید؟»، گفت: ابتدا باید یک توضیحی از پی ام دی داشته باشیم؛ آژانس به ایران بر سر مسایل هسته ای یک فهرستی را ارایه کرده بود که آن زمان یک طبقه بندی صورت گرفت و قرار شد که یک به یک این مشکلات مطرح شده و رفع گردد؛ بر این اساس 6 موضوع حل شد و پرونده های آن بسته شد و ورقه هایی از آژانس گرفتیم که موید آن باشد که این موضوعات با ایران به نتیجه رسید؛ اما هنوز یک موضوع باقی مانده بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یک موضوع این بود که برخی از کشورها دعوایی را مطرح کردند مبنی بر آنکه بر اساس برخی اطلاعات موجود ایران در دانش هسته ای منحرف شده و به سمت سلاح رفته است؛ البته اطلاعاتشان ناقص بود و ما نیز عنوان کردیم که استنادات خود را مطرح کنید که این استنادات ضعیف بود و البته به آن نیز پاسخ داده شد و این پرونده همچنان بین ما و آژانس ادامه داشت؛ حال که این پی ام دی را می گویند همین موضوع است.
وی افزود: در مذاکرات هسته ای اخیر به این موضوع نیز پرداخته شد چرا که اگر این مهم حل نشود همیشه می توانند یک دعوای جدیدی ایجاد کنند؛ البته به نظرم کار خوبی در دیپلماسی برجام صورت گرفت که این موضوع نیز می بایست حل می شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار شد آژانس به ما بگوید که چه چیزهایی از ما می خواهد تا ما اطلاعات مرتبط را در اختیار آنها قرار دهیم که یکی از آن این بود که «یوکیا آمانو» به تازگی از یکی از مراکز ما بازدید چند دقیقه ای داشت و زمانی که این کارها انجام شد، قرار بود آنها به هر نتیجه ای رسیدند بالاخره باید پرونده را ببندند که این مهم در مذاکرات سیاسی به نتیجه رسید و در برجام نیز مطرح و قرار شد تا گزارشی از سوی آژانس به شورای حکام ارائه شود و این شورا تکلیف این پرونده را روشن کند.
*** زمان آن رسیده تا به وعده خود عمل کنند
لاریجانی تصریح کرد: در بحث هایی که ما در شورای عالی امنیت ملی داشتیم این نکته را مطرح کردیم که گام های بعدی را زمانی برمی داریم که این پرونده روشن شده باشد؛ در بیانیه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم ابلاغ کردند دو موضوع را منوط به همین مهم کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیچ مساله ای از سوی آژانس به ما ارایه نشد که ما پاسخ آن را نداده باشیم؛ حال اکنون زمان آن رسیده تا آنها به وعده خود عمل کنند و اگر این وعده ها عملیاتی شود راه برای سایر اقداماتی که ما در مورد برجام باید انجام دهیم باز می شود مانند اقداماتی که باید روی رآکتور اراک انجام دهیم یا در مورد مسایلی که مربوط به مواد غنی شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه البته نگاه من به این موضوع مثبت است، گفت: به نظرم می رسد اکنون گام هایی که ایران و آنها برداشته اند دور از اصولی که در برجام دیده شده بود، نیست و آنگونه هم که در مورد شوراهای مربوط به مساله هسته ای بحث شد تا اینجا ما به وعده خود عمل کردیم و اقداماتی هم که آنها انجام داده اند نزدیک به اصولی بود که در برجام است؛ لذا می توان یقین کرد که ما در هر دو شکل آن فکر کرده و سناریو داریم لذا امیدواریم مسیر همانگونه که پیش بینی شده، پیش رود.
*** رفتار عزتمندانه ایران 
لاریجانی همچنین درخصوص بحث «نفوذ»، موضوعی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است نیز تصریح کرد: استراتژی غربی ها این است که جایگاه ایران را در منطقه تقلیل دهند و به دنبال روحیات استعماری گذشته خود بروند زیرا هوشیاری سیاسی که در منطقه به وجود آمده تا حد زیادی متاثر از رفتار عزتمندانه ملت ایران است و تاثیرات خود را گذاشته است.
وی با بیان اینکه غربی ها این تاثیرات را درک کرده اند، افزود: آن ها تلاش می کنند صحنه را عوض کنند لذا تا آنجا که ممکن است فشار می آورند و قصد آشفته کردن منطقه را دارند و تلاش می کنند که حرکت رو به جلو در منطقه به جایی نرسد، همانطور که در بیداری اسلامی در برخی کشورها نیز عملا موفق شدند انحراف هایی به وجود آورند؛ در مساله تروریسم و آشفتگی امنیتی نیز که در منطقه ایجاد کردند به این منظور بوده که بیداری اسلامی به ثمر ننشیند؛ لذا حساسیت داهیانه مقام معظم رهبری که مطرح شده و بارها تذکر داده اند مبنی بر اینکه دستاورد مهم امت اسلامی هدر نرود، در همین رابطه است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مساله مهم بعدی بحث «نفوذ» است، افزود: وقتی کشوری از یک قابلیتی برخوردار باشد که غربی ها توان مقابله سخت با آن را نداشته باشند و آن کشور از یک قدرت بازدارندگی برخوردار است، غرب تلاش می کند راه دیگری را انتخاب کند.
*** غربی ها قدرت براندازی ایران را ندارند
لاریجانی با بیان اینکه اگر آنها توانایی براندازی ایران را داشتند تاکنون انجام می دادند، ادامه داد: غربی ها نمی توانند و قدرت براندازی ایران را ندارند، ایران از یک ظرفیت مهم و پشتیبانی ملی برخوردار است که نمی توانند با آن برخورد سخت کنند؛ نه اینکه دشمنی نمی کنند، بلکه دشمنی دارند اما با یک صخره مواجه هستند زیرا ایران به یک دژ مستحکم تبدیل شده و در شرایطی که در منطقه آشفتگی امنیتی وجود دارد، اما با یاری خداوند، ایران از یک امنیت پایدار برخوردار است.
وی در ادامه درخصوص اینکه چرا بحث نفوذ، دغدغه رهبری بوده است، تصریح کرد: وقتی دشمن با یک صخره سخت برخورد می کند و توانایی مصاف با آن را نداشته باشد باید به داخل آن رخنه کرده و فساد را از داخل ایجاد کند، همانگونه که «ارسطو» می گوید هر وقت بخواهی یک شیء را خراب کنی، عامل خارجی توانایی انجام چنین کاری ندارد و فقط می تواند به آن ضربه بزند و عامل از بین بردن شیء قوی، فساد در درونش است.
رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه ایران از یک قدرتی برخوردار است که مصاف بیرونی با آن جواب نمی دهد، ادامه داد: پس آن ها تلاش می کنند در درون آن رخنه کنند، باید برای جلوگیری از نفوذ مراقبت کنیم که این نفوذ وجوه مختلف دارد و ممکن است برای ایجاد نفوذ شبکه های جاسوسی همانگونه که در گذشته وجود داشته، ایجاد کنند.
لاریجانی افزود: آنها چون احساس می کنند نمی توانند با ایران نبرد کنند، شبکه های خود را وسیع تر می کنند که در این زمینه بخش های امنیتی کشور باید دقیق و قوی باشند و در موارد حساس بیشتر مراقبت کنند.
*** تاثیر گذاری در تصمیم گیری ها / تحلیل های دقیق از مسائل بین المللی 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش مهم دیگر در رابطه با نفوذ، تاثیرگذاری در تصمیم گیری ها است، تصریح کرد: زمانی که تحلیل های دقیق از مسائل بین المللی، منطقه ای و داخلی وجود نداشته باشد و سهل انگاری رخ دهد تاثیرگذاری در تصمیم گیری ها در این نقطه وجود دارد که البته در تمام نهادها می تواند وجود داشته باشد.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه بخش مهم تر زمانی است که شکاف ها در کشور و در داخل به وجود آید، افزود: نفوذ ممکن است در این شکاف ها رخ دهد اما اگر همبستگی وجود داشته باشد نفوذ به راحتی شکل نمی گیرد، اینکه رهبر معظم انقلاب از ابتدای سال فرمودند سال همدلی و همزبانی، تشخیصی برای آینده کشور داشتند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه آنچه که به نفوذ پاسخ می دهد، همبستگی ملی است، گفت: همبستگی ملی باید افزایش یافته و اختلاف ها کاهش یابد. اخیرا مقام معظم رهبری در بیانات خود به این موضوع اشاره کردند که حاشیه سازی ها عاملی برای نفوذ در کشور است که بیان بسیار دقیقی بود. وقتی ذهن ها متفرق به مسائل حاشیه ای می شود نفوذ شکل می گیرد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه در کشوری که دموکراسی وجود دارد اختلاف نظر نیز طبیعی است، تصریح کرد: اما نباید این اختلاف نظرها به دشمنی تبدیل شود، عده ای در اینکه اختلاف ها را به شکاف های عمده تبدیل کنند پروفسور هستند، اما اگر همبستگی و روحیه اخوت وجود داشته باشد با حفظ اختلافات از نفوذ جلوگیری می شود.
*** تشکیل مجلس کار آمد
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه برخی تلاش می کنند بگویند بنده سعی در ایجاد جریان جدید در جبهه اصولگرایی و شاخه ای متفاوت دارم، افزود: مهم ترین مساله در کشور ما این است که بدانیم یک مجلس کارآمد چگونه شکل می گیرد، باید از تمام این سلایق و گروه های مختلف که تشکل ایجاد می کنند قدردانی کرد، چه در جریان اصولگرایی و چه اصلاح طلبی اینکه مردم را در بستری می برند که عقایدشان را مطرح کنند برای کشور مفید است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه باید قبول کرد که مجلس باید یک نهاد مستقل باشد، گفت: ایرادی ندارد که گرایش های مختلف در مجلس وجود داشته باشد اما هر نماینده باید احساس کند که نماینده کل ملت ایران و وظیفه آن حمایت از حقوق تمامی مردم ایران است و اینکه مجلس مستقل باشد امر مهمی است.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: اینکه مجلس با نهادهای دیگر رفتاری برادرانه داشته باشد امر مطلوبی است اما به معنای این نیست که استقلال خود را از دست دهد که روح قانون اساسی این موضوع را مطرح می کند.
وی همچنین با بیان اینکه نماینده ها باید به مسائل نگاه ملی داشته باشند، گفت: هر چقدر نگاه کامل باشد کارآمدی بیشتر می شود و نگاه خرد از کارآمدی می کاهد. ورزیدگی ذهنی هر نماینده سبب می شود تجربه مسائل کلان را داشته باشد تا بتواند با مسائل به طور صحیح مواجه شود. نمایندگانی که از سابقه اجرایی برخوردار هستند مواجه شان با مسائل عمیق تر است.
*** نباید به مسائل و دعواهای جناحی دامن زد
لاریجانی همچنین با اشاره به اینکه نباید به دعواهای جناحی دامن زد، تاکید کرد: ممکن است ما به گروه های مختلفی تقسیم شویم اما نباید در مورد هر موضوعی خط کشی سیاسی وجود داشته باشد. در برجام شاید اختلاف نظر در تاکتیک وجود داشته باشد اما کسی تردید ندارد که موضوع هسته ای باید به گونه ای حل شود.
وی افزود: درست است که دیگران در این مسیر سنگ اندازی کرده اند اما ما باید با تدبیر سنگ را در جلوی خود آنها بیاندازیم و با برجام قصد چنین کاری داشتیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مساله عبور از رکود در کشور نیز گفت: آیا جریان سیاسی وجود دارد که معتقد باشد حتما باید رکود در کشور وجود داشته باشد؟ چنین گروهی وجود ندارد زیرا این موضوع یک مساله ملی است و در مساله اقتصادی بین گروه های سیاسی همفکری وجود دارد، باید از پرداختن به مسائل خرد و حاشیه ای پرهیز کرد، ما در یک گردنه ای قرار داریم که مسائل ملی در آن زیاد است و عواملی که می تواند مجلس را کارآمد کند این موضوعات است.
لاریجانی در پایان و در پاسخ به این پرسش که «در مسائل انتخابات باید چگونه عمل کنیم؟»، گفت: اولین نکته مهم تشکل هاست؛ به این معنا که هرچه تشکل ها عمیق تر، ریشه دار تر و در واقع مسلکی تر بوده، دل در گروی مسائل عمده مردم داشته باشند و مردمی باشند، می توانند به انتخابات کمک کنند؛ لذا همیشه از دسته کسانی بودم که طرفدار تشکل بودم و معتقد بودم اول انقلاب که رهبران ما حزب جمهوری را تأسیس کردند کار سنجیده ای انجام دادند که البته بعدها بنا به مشکلاتی این حزب منحل شد لذا اکنون هم اگر افرادی بیایند تشکلی ایجاد کنند باید از آنها قدردانی کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از این رو حتما اعتقاد دارم اگر جریانی کارآمد به وجود بیاید از آن حمایت می کنیم و تاکنون آنقدری که تلاش کردیم این بود که حداقل از لحاظ فکری این مسأله را به وجود بیاوریم و تلاش کنیم که افراد کارآمد را معرفی کرده و به آنها کمک کنیم تا در مجلس حضور پیدا کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: