يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - July 12 2020
کد خبر: ۱۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
کنگره ایالات متحده آمریکا که از ابتدا مخالف توافق هسته ای میان ایران و اعضای 1+5 بوده است اقدامات تخریبی خود را در دوران پسابرجام آغاز کرده است.
 تصویب قانون محدودیت روادید توسط مجلس نمایندگان و سنا از یک سو و تصمیم اخیر کنگره مبنی بر برداشت از بخشی از اموال بلوکه شده ایران جملگی اقداماتی در مغایرت با  تعهدات آمریکا محسوب می شود. از سوی دیگر، کنگره قانون جنجالی محدودیت روادید را در ذیل قانون بودجه گنجاند تا دولت اوباما ناچار به امضای آن شود. اگرچه جان کری در نامه ای تعهد داده است که دولت می تواند این قانون را در قبال ایران اجرا نکند اما واقعیت امر این است که کلیت تصویب این قانون جنجال زیادی را در مسیر اجرایی شدن برجام ایجاد کرده است. در این خصوص لازم است سه نکته را به صورتی همزمان مدنظر قرار دهیم:

1-کنگره ایالات متحده آمریکا که در مسیر توافق هسته ای سنگ اندازی های زیادی را تحت نظر نتانیاهو و لابی آیپک صورت داده بود، در تیرماه امسال و پس از جمع بندی مشترک مذاکرات تلاش های خود را بی نتیجه دید. حتی کار به جایی رسید که در بهمن ماه سال 1393، بنیامین نتانیاهو در اقدامی جنجالی و بر خلاف نظر اوباما و جو بایدن وارد کنگره آمریکا شد و در مذمت توافق هسته ای سخنانی را بر زبان راند. با این حال در نهایت نتانیاهو و آیپک و جمهوری خواهان و حتی برخی دموکرات های حامی تل آویو نتوانستند به موفقیتی در این خصوص دست پیدا کنند. پس از جمع بندی مشترک مذاکرات و در مرحله تصویب برجام توسط کنگره آمریکا نیز شاهد یارگیری گسترده لابی های صهیونیستی از نمایندگان و سناتورهای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بودیم. با این حال این اقدام نیز نتیجه ای نداد  و در نهایت دموکرات های سنا با اجرای ترفند فیلی باستر کار را به جایی رساندند که حتی اوباما ناچار به استفاده از حق وتوی خود نیز نشود.

2-هم اکنون هر اندازه به اجرای برجام و آغاز دوران پسابرجام نزدیک تر می شویم، تلاش های لابی مخالف توافق هسته ای در کنگره آمریکا برای سنگ اندازی در مسیر اجرایی شدن توافق بیشتر می شود. جمهوری خواهان که نتوانستند در نهایت جلوی تصویب توافق هسته ای را بگیرند، هم اکنون در صددند تمامی تلاش های خود را معطوف به بر هم زدن ماده 29 برجام و نقض آن کنند. بدیهی است که این روند مستمر و ادامه دار است. یعنی کنگره ایالات متحده آمریکا مخالفت خود با برجام و اجرایی شدن آن را همچنان با چراغ سبز نتانیاهو و لابی آیپک پیگیری می کند.
 
3-دولت اوباما در این معادله آزمون بزرگی پیش رو دارد. صیانت از برجام آزمونی است که اگر اوباما و کاخ سفید از عهده آن بر نیایند، عملا توافق قابلیت اجرایی شدن پیدا نخواهد کرد. در اینجا جمهوری اسلامی ایران تفکیکی میان کنگره و کاخ سفید قائل نشده و هر دو را جزئی از یک ساختار کلان به نام حکومت ایالات متحده آمریکا قلمداد می کند. بدیهی است که در چنین شرایطی اوباما به عنوان فردی که بیشترین اختیار را در معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده آمریکا دارد ملزم به عدم اجرایی کردن قوانین کنگره است، خصوصا قوانینی که در مغایرت مستقیم با اصول برجام قرار دارد. بدیهی است که اگر اوباما نخواهد یا نتواند این اقدام را صورت دهد معادله بسیار پیچیده خواهد شد. نکته بسیار مهم این است که قانون اساسی ایالات متحده آمریکا اجازه عدم اجرایی کردن قوانین و وتوی قوانین تصویب شده توسط کنگره را به رئیس جمهور داده است. از این رو بهانه ای برای شانه خالی کردن اوباما از این مسئولیت وجود ندارد. همچنین باید توجه داشت که کمترین شک و شبهه ای در مغایرت قانون اخیر تصویب شده با برجام وجود ندارد. از این رو اگر اوباما خواستار صیانت از برجام است، باید التزام عملی خود را نسبت به این موضوع با عدم اجرای قانون کنگره و اعلام رسمی نشان دهد. 
نام:
ایمیل:
* نظر: