جمعه ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - February 28 2020
کد خبر: ۱۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در بزرگداشت 882 شهید هنرهای تجسمی با عنوان «مشق شیدایی» همچون شاعران سخن گفت و برخلاف معمول به جای استفاده از اصلاحات سیاسی و نظامی و صلابت نظامی که از فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس سراغ داریم، این بار باز زبانی شاعرانه سخن گفت و تصویری متفاوت از دفاع ملت ایران را پیش روی حاضران قرار داد.

 دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در بزرگداشت 882 شهید هنرهای تجسمی با عنوان «مشق شیدایی» همچون شاعران سخن گفت و برخلاف معمول به جای استفاده از اصلاحات سیاسی و نظامی و صلابت نظامی که از فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس سراغ داریم، این بار باز زبانی شاعرانه سخن گفت و تصویری متفاوت از دفاع ملت ایران را پیش روی حاضران قرار داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در جمع هنرمندان و در خانه هنرمندان ایران حضور یافته بود، گفت: دوهزار شهید هنرمند عجب تابلو زیبایی و عجب نمایشگاهی از اوج انسان هاست. بعید است در حادثه ای از عالم، دو هزار هنرمند جانشان را فدای خوبی ها کرده باشند و یک ملتی با هنرنمایی بی سابقه خود و ایثار دوهزار هنرمند را در دفاع از ناموس و شرف خود تقدیم کرده باشد. در ایران که همه پلیدی در مقابل پاکی و عدالت صف آرایی کرد هنرمندان ما قلم را به نقاش عالم سپردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هنرمند وظیفه اش بازتاب خوبی ها و حرکت به سوی خوبی هاست و کارش بازتاب حقیقت و زیبایی هاست ولی هنرمند شهید کارش بالاتر است و خود جلوه و اثر می شود.آنچه را به دیگران می خواست بگوید به خود گفت و خودش می شود. ایده و معنا و مفهوم را در تابلوی خود جای می دهد.

زبان هنر کمتر از دیپلماسی نیست

وی افزود: هنرمند شهید از نمایشگاه خود خارج می شود و در گالری هستی می نشیند و تحسین همگان را بر می انگیزد و در کنار جان جانان به ارتزاق می نشیند. هنرمند انقلابی پلیدی ها را برمی دارد و دشت آزادی را به تصویر می کشد. قلم و تفنگ یکی می شود و خون و جوهر همراه می شود. عجب نمایشگاهی در ایران پدید آمده است. هنرمندی مردان و زنان فرهنگ ساز ایران را خریداری جز خدا نیست.

دکتر محسن رضایی گفت: امروز باز می بینیم که صحنه دیگری از این هنرمندی هنرمندان فداکار در حال ایجاد است از سوریه و عراق تا کنار خانه خدا صحنه ای از پلیدی ها و زشتی ها به وجود آمده که همه انسان ها را تهدید می کند از تکفیری ها و تروریسم تا صهیونیست ها تا مدعیان آزادی که از دیکتاتورهایی حمایت می کنند که حمله به مردم بی پناه یمن را شجاعت خود تصویر می کنند. انسان ها را در قفس آتش می زنند و اسرا را گردن می زنند و افتخار می کنند. در کنار گوش ایران،  این وقایع رخ می دهد و  جز با فداکاری و ایثار و موقع شناسی نمی توان با این فتنه بزرگ مقابله کرد. امروز هم نیاز هست هنرمندان به صحنه بیایند و این موضوعات را به تصویر می کشند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: ما تفنگداران و تکاوران آمریکا را آزاد می‌کنیم و وزیر خارجه آمریکا در کنار وزیر خارجه عربستان می‌نشیند و می‌گوید ما با شما هستیم! بیش از بیست میلیون نفر در منطقه آواره شده اند و تروریست ها از جایی نفت می فروشند که مدعیان آزادی هستند. آیا جز از طریق هنر راهی هست؟ امروز هنرمند متعهد و مسوول باید این زشتی ها و فریبکاری ها را ترسیم کند. زبان هنر کمتر از دیپلماسی نیست. هنرمندان ایران، هنرمندان منطقه و جهان را برای مبارزه با تروریسم جمع کنید. هنرمندان ایران و جهان پرچم داری نمایش این زشتی ها را بر عهده بگیرند.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) گفت: به سهم خودم درود می فرستم به روح شهدای هنرمند و افتخار می کنم به ملتم که در یک جنگ نابرابر، دو هزار شهید را تقدیم کرده است.برای خانواده های محترم آنها آرزوی صبر و اجر می نمایم. دست هنرمندان را می بوسم. امیدوارم بتوانیم یک بار دیگر فریاد رسای آزادی خواهی ایران را در دنیا بلند آوازه سازیم و این رسالت را به انجام رسانیم و امیدوارم بتوانیم موزه ای را خاص آثار هنرمندان شهید بسازیم و این سرمایه را برای هنر و هنرمندان کشور حفظ کنیم.

در این کنگره از 9 شهید هنرمند در عرصه تجسمی تجلیل شد. شهیدان ‌ سعید جان‌بزرگی (عکاس)، داریوش گودرزی‌کیا (عکاس)، ‌ غلامرضا نامدار محمدی (عکاس)، حمید پورجبار (عکاس)، امیر محمدیان (عکاس)، احمد اسماعیلی (نقاش)، سیدعلی محمودیان (خوشنویس)، مجید غلامی (نقاش) و ابوالفضل ماهرخ (خوشنویس) 9 شهید هنرمندی بودند که در این مراسم از آن‌ها تجلیل‌ شد.

در ابتدای این مراسم دکتر رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و فرزند شهید حلم زاده و استاد امیرخانی و استاد محمد سریر و استاد ابراهیم حقیقی با ایراد سخنرانی به مقام شامخ شهدای هنرمند ادای احترام کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر: