شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - October 19 2019
کد خبر: ۱۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
lمشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قراردادهای اخیر در فرانسه و فاینانس ها از کشورهای خارجی برای ساخت پروژه های عمرانی، دولت را مقروض نخواهد کرد، گفت: قرار نیست از منابع دولتی برای این قراردادها هزینه شود.
 مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: اینکه قراردادهای چند میلیارد دلاری خرید هواپیما و سایر قراردادهای فاینانس با چندین کشور، دولت را مقروض می کند و این بدهی ها به صلاح منافع ملی نیست، نمی تواند انتقاد قابل توجهی باشد.

وی افزود: در طرح های انتفاعی و قراردادهای BOT و یا فاینانس تا کنون هر قرارداد و مذاکره ای که پس از برجام رخ داده قرار بر این بوده که از درآمد خودشان پرداخت شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای نو از ایرباس بدون اتکا به منابع مالی دولتی برای باز پرداخت اقساط به انجام رسیده است، گفت: مسافران ایرانی سالانه چند میلیارد دلار صرف خرید بلیت هواپیما از ایرلاین های خارجی می کنند، این حجم از گردش مالی می تواند صرف خرید بلیت از شرکت های ایرانی شود و با همین درآمد اقساط خرید هواپیماهای جدید پرداخت می شود.

سلامی  با بیان اینکه این قراردادها در اقتصاد کشور نقش حیاتی خواهند داشت، ادامه داد: اقدامات دولت پس از برجام طرح هایی بود ه که خودکفا بوده و پاسخ تعهدات را می دهد

وی تاکید کرد:  قرار نیست منابع دولتی صرف این قراردادها شود و نمی‌توان بیش از این بار بدهی دولت به بانک ها و پیمانکاران و ... را سنگین تر کرد.

مشاور وزیر راه  و شهرسازی با بیان اینکه معتقدم باید یک بازار بدهی تشکیل شود و دولت تنها به مردم بدهکار باشد، گفت: البته همه دولت‌های دنیا بدهی به بخش‌های مختلف دارند به طور مثال دولت آمریکا 15 هزار میلیارد دلار به مردم خود بدهکار است اما این بدهی‌ها منظم و شفاف است در حالی که در ایران بدهی های دولت شفاف نیست و هنوز هم شخص نیست میزان بدهی‌ها به کدام بخش ها و چقدر است.

سلامی اظهار داشت: به هر حال مهمترین قرارداد دولت، قرارداد خرید 10.5 میلیارد دلاری هواپیماهای جدید است و قرار نیست از منابع دولتی اقساط این قرارداد پرداخت شود و این بدهی را دولت بپردازد.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر: