دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - September 28 2020
کد خبر: ۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه خوشبختانه سیره عملی حضرت امام قابل تحریف نیست گفت:فرق اساسی نظم اسلامی با نظام ها و انقلاب های دیگر این است که پایه اش الهی و معنوی است.
 آیت الله محمد امامی کاشانی در دومین خطبه نماز جمعه این هفته تهران همزمان با سالگرد 15 خرداد و یک روز پس از بیست و ششمین سالگرد بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) با اشاره به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری گفت: ایشان مطالب بسیار عالی و ارزنده ای را درباره سیره امام فرمودند و خدای متعال بعد از رحلت امام، نعمت ولایت ایشان را به جمهوری اسلامی مرحمت فرمودند. 

وی با بیان اینکه مسئله ولایت مسئله بسیار مهمی است گفت: نظم اسلامی با نظام ها و انقلاب های دیگر فرق اساسی دارد و آن این است که پایه اش الهی و معنوی است. 

آیت الله امامی کاشانی اضافه کرد: کسانی که در بعضی از دانشگاه های داخل و یا خارج از کشور و یا کتاب می نویسند و مسئله امام زمان را زیر سوال می برند البته بعضی هستند که دشمنان اسلام هستند و پول های نفت برای آنها از عربستان می آید بعضی از افراد شیعه و اهل نماز و توجه به دین اسلام و تشیع هستند و گاهی اشکال پیش می آید و گاهی مخالفت با ولی فقیه آنها را به این بحث می کشد که اصل بحث را انکار کنند. 

خطیب نماز جمعه تهران گفت: ولی فقیه نایب امام عصر(عج) است و حکومت ولایی و اسلامی نظامش بر اساس اسلام است و مردم باید بر همان اساس که جنبه معنوی است سیر کنند. 

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و اشاره به مفاهیمی همچون تمکن،قدرت و حکومت اظهار کرد: این حکومتی است که قرآن کریم بیان می کند و بعضی فکر می می کنند اصل را بزنند در حالی که نظام جمهوری اسلامی حرکتی است که به حول قوه خدای متعال به نظام جهانی امام زمان وصل می شود. 

آیت الله امامی کاشانی اساس بحث را مسئله معنوی بودن انقلاب عنوان کرد و گفت: یکی از امتیازات امام با خدا بودن و خالص بودن بود به طوری که هر چه می گفت در راه خدا بود. 

وی یادآور شد: در لحظات آخر عمر امام وقتی که صدای اذان مغرب بلند شد من بالای سر امام بودم و اطبا مایوس بودند صدای اذان که بلند شد بعضی از اطبا که نزد امام بودند به گوش امام می گفتند که وقت نماز است و امامی که در حال اغما بود زبانشان تکان می خورد به طوری که اطبا گفتند امام برگشت و وامام اقام الصلاه بود و غرق در توجه به خدا و توحید بود و این توجه به خدا سیره عملی را آورد که در چند مورد مقام معظم رهبری به درستی اشاره کردند. 

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه باید این حقایق را نگه داشت و تحریف نکرد، افزود: خوشبختانه سیره عملی قابل تحریف نسیت و تحریف همیشه در مفاهمیم است و در عمل نمی شود تحریف کرد. 

آیت الله امامی کاشانی چگونگی برخورد امام با بیگانه و در جهان اسلام و تاکید بر یکپارچگی مسلمانان و اینکه دشمن نباید از اختلاف استفاده کند یا توجه به اقتصاد و اینکه مردم باید وضع زندگی شان تامین باشد را از خصوصیات امام راحل عنوان کرد. 

وی شناختن دشمن را از دیگر ویژگی های شخصیتی حضرت امام خمینی عنوان کرد و با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: ای کسانی که ایمان آورده اید، بیگانه را رفیق نگیرید و اسرارتان را به دستشان ندهید و اینها می خواهند همواره بر شما مسلط شوند و شما استقلال و اقتدار نداشته باشید و بر شما چیره شوند و شما را استثمار و اسعمار کنند. 

آیت الله امامی کاشانی اضافه کرد: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب بر همین اساس کار را پیش می برند البته گاهی مشکلات و گرفتاری هست ولی وقتی آدم وارد جاده ای می شود سنگ و کلوخ است و باید از روی آن رد شد آما آن سو روشن است و انسان راحت می تواند برود وباید از سنگ و کلوخ عبور کرد و فضل الهی نظام جمهوری اسلامی را کمک می کند . 

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگر از سخنان خود به اهمیت آموزش و پرورش و آموزش نسل جوان اشاره کرد و گفت: حضرت امام به این مسئله بسیار توجه داشت و وقتی در حوزه علمیه درس می گفت طلبه ها را به اخلاق توصیه می کرد و آموزش و پروش و آموزش عالی باید به این مسائل توجه بسیار داشته باشد. 

***ولادت و غیبت امام عصر(عج) قابل اثبات و مورد تایید همه ادیان است

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین در خطبه اول این هفته نماز جمعه تهران گفت: ولادت و غیبت امام زمان(عج) با شواهد موجود، دلایل عقلی قابل اثبات و مورد تایید همه ادیان و مذاهب اسلامی است.

آیت الله امامی کاشانی در این خطبه با اشاره به برخی سخنرانی ها و کتاب های منتشر شده در خصوص ولادت و غیبت امام عصر (عج) افزود: بحث ولادت و غیبت از نظر عقل و با وجود دلایل بسیار قابل اثبات است.

وی با قرائت آیه 34 سوره اسرا پیرامون وفای به عهد با امام زمان (ع) گفت: دعای عهد به معنای پیمان با امام عصر(عج) است و در این دعا براین موضوع تاکید می شود. در این دعا آمده است من با تو تجد ید عهد می کنم امروز و گذشته و آینده، پیمان برگردن من است و از این پیمان کوتاهی نمی کنم. 

امامی کاشانی افزود: در سفرسال 1375 به کشور واتیکان یکی از کشیش های مسیحی عضو کمیته علمی با اشاره به بحث منجی آخرالزمان به ما گفت 'منجی زنده و حی و حاضر است که می تواند نسل جوان امروز را امیدوار نگه دارد و نجات دهد اما آن تفکر که می گوید منجی بدنیا خواهد آمد نمی تواند امید بخش باشد و موجب افسردگی و سقوط جوانان به دامن شهوات می شود.' 

خطیب جمعه تهران در ادامه سخنانش به نقل از کشیش مسیحی افزود: امید به عدالت و رفع ظلم و تبعیض جوانان را امیدوار نگه می دارد و امیدوارم نظر شیعه در خصوص منجی آخرالزمان در همه جهان گسترش پیدا کند. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در خصوص مسئله و چیستی منجی آخرالزمان، خاطر نشان کرد: بسیاری از اهل سنت با شیعه هم عقیده هستند و معتقدند که فرزند فاطمه(س) خواهد آمد، نوعا اتفاق نظر دارند. 

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به انتشار بعضی کتابها و سخنرانی ها در خصوص امام عصر (عج) و بحث ولادت ایشان، تاکید کردند: خطبه جای بحث های علمی و تخصصی نیست و من افراد مدعی را به بحث و مناظره عمومی و خصوصی دعوت می کنم . 

خطیب جمعه تهران حاضر بودن منجی را امید آفرین و محرک جامعه دانست و گفت: ملا عبدالرحمان جامی، عطار نیشابوری، فخر رازی و 200 نفر از اهل سنت کلام شیعه را در خصوص امام عصر(عج) تایید کرده اند. 

وی گفت: بحثی که مطرح است اینست که زمین نمی تواند از حجت خدا خالی باشد این منحصر به شیعه نیست علمای اهل سنت نیز بر این عقیده اند. 

خطیب جمعه تهران خاطر نشان کرد: فخر رازی در جلد هشتم کتاب مطالب عالیه در بحث استقرا در نظام خلقت، جماد، نبات و انسان را دارای نقطه اوج و حضیض می داند و نقطه اوج انسان را دارای مراتب دانسته که مرتبه جامع از نظر شیعه معصوم بودن است، صاحب الزمان همان مرتبه جامع، معصوم و هدف خلقت است و بنابر این او صاحب الزمان(عج) است. 

امامی کاشانی در ادامه افزود: فخر رازی می گوید نبوت در هر عصری تکرار نمی شود ولیکن ولایت تکرار می شود، عطار نیشابوری هم در شان امام صادق می گوید همه دوازده امام یکی هستند وامام دوازدهم نیز همه دوازده امام است، سخنان عبدالرحمن جامی هم همینطور است. 

امام کاشانی با بیان اینکه ولادت حضرت مخفی بوده است گفت: محمد بن حمزه از امام عسکری(ع) نقل می کند که حجت خدا در نیمه شعبان سال 255هجری قمری بدنیا آمده و خلیفه بعد از من است. 
نام:
ایمیل:
* نظر: